Michal
Michal
2012-08-09T08:26:49Z
2012-08-08T14:06:21Z
Grizli777
12.00
14370
28755
0
90
False
False
Cirkevná spojená škola, Duchnovičova 24 Humenné |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tematický výchovno-vzdelávací plán |
|
Trieda: VII.A |
Časová dotácia: 2/Týždeň |
Predmet: Katolícke náboženstvo |
Učiteľ: Róbert Karpiel |
Ročník: 7 |
Školský rok: 2017 / 2018 |
mesiac |
Hodina |
Tématický celok |
obsahový štandard |
výkonový štandard |
poznámky |
|
IX. |
|
I. Sloboda a človek |
chápanie slobody
povolanie k slobode
otroctvo človeka
závislosti
Exodus – cesta k slobode
hranice slobody – Desatoro
|
na konkrétnej životnej situácii rozoznať život v slobode a v otroctve hriechu;
posúdiť potrebu Božieho zákona v živote;
definovať pojem slobody ako vnútorný stav človeka;
vysvetliť, v čom spočíva zneužitie slobody;
vymenovať dôsledky prvotného hriechu;
vysvetliť rozdiel medzi zamestnaním a povolaním;
vysvetliť pojem závislosť;
uviesť príklady rôznych závislostí;
reflektovať svoje vlastné rozhodnutia;
posúdiť a modifikovať biblické príbehy z pohľadu dnešnej doby;
rozlišovať rôzne spôsoby slobody, chápať Desatoro ako ich vyjadrenie
|
|
|
|
1. |
- |
Zmenili sme sa |
|
|
2. |
- |
Žiť z viery |
|
|
3. |
- |
V čom spočíva sloboda človeka? |
|
|
4. |
- |
Desatoro |
|
|
5. |
- |
Prečo dodržiavať Desatoro |
|
|
6. |
- |
Múdrosť overená generáciámi |
|
X. |
7. |
- |
Práva človeka |
|
|
8. |
- |
Norimberský proces a nacizmus |
|
|
9. |
- |
Komunizmus a väzni svedomia |
|
|
10. |
- |
Väzni svedomia- sivá je farbou nádeje |
|
|
11. |
- |
Kolonializmus |
|
|
12. |
- |
Otroctvo |
|
|
13. |
- |
Otroctvo v dejinách ľudstva - minulosť |
|
XI. |
14. |
- |
Otroctvo v dejinách ľudstva- prítomnosť |
|
|
|
II. Sloboda a rozhodnutia |
slobodné rozhodnutie (nutnosť voľby)
sloboda a zodpovednosť
riešenie problémovej situácie – príbeh s mravnou dilemou
princípy rozhodovania (autonómna a heteronómna morálka
|
na základe analýzy problémovej situácie vysvetliť dopad rozhodnutí na život jednotlivca a spoločnosti;
na modelovej situácii aplikovať možnosti riešenia nežiaducich javov;
definovať svedomie;
vysvetliť morálny vývoj svedomia;
na problémových situáciách s morálnou dilemou posúdiť vývoj morálneho úsudku;
posúdiť princípy rozhodovania z pohľadu autonómnej a heteronómnej morálky
|
|
|
|
15. |
- |
Rozhodnutie a sloboda |
|
|
16. |
- |
Pozrieť sa na problém z rôznych uhlov pohľadu |
|
|
17. |
- |
Rozhodnutia v živote svätých |
|
|
18. |
- |
Rozhodnutie a dôsledky |
|
|
19. |
- |
Keď robím, to, čo robia druhí |
|
|
20. |
- |
Svedomie |
|
XII. |
21. |
- |
Opakovanie TC |
|
|
|
III. Boh oslobodzuje človeka |
vina a odpustenie vo svetle prirodzenej morálky
kresťanský pohľad na vinu a odpustenie
zaobchádzanie s vlastnou vinou
sociálny hriech
chápanie viny v iných kultúrach a náboženstvách
Kristus oslobodzuje (formy pokánia – sviatostné i mimosviatostné)
|
predstaviť vinu a odpustenie vo svetle prirodzenej morálky;
vysvetliť archetypálnu skúsenosť človeka s vinou a previnením v rôznych kultúrach a náboženstvách v dejinách ľudstva;
konfrontovať ju s biblickým pohľadom na uznanie viny a odpustenia;
uvedomovať si mravné rozmery svojich rozhodnutí a ich dopad na seba, druhých ľudí, svet, Boha;
opísať postup sviatosti zmierenia;
rozlíšiť sviatostnú formu pokánia a mimosviatostnú formu;
uviesť príklady sviatostných a mimosviatostných foriem pokánia;
osvojovať si kresťanský pohľad na vinu a odpustenie
|
|
|
|
22. |
- |
Počúvať srdcom |
|
|
23. |
- |
Je morálka človeku daná alebo je naučená? |
|
|
24. |
- |
Hriechy |
|
|
25. |
- |
Rozvoj svedomia |
|
|
26. |
- |
Vlastné hranice a vina |
|
I. |
27. |
- |
Osobná skúsenosť s milosrdnou láskou |
|
|
28. |
- |
Kto za to môže? (sociálny hriech) |
|
|
29. |
- |
Zažiť odpustenie |
|
|
30. |
- |
Ježiš oslobodzuje od hriechu |
|
|
31. |
- |
Sv. zmierenia |
|
|
32. |
- |
Obrátenie a pokánie |
|
II. |
33. |
- |
Legenda o Jurajovi – boj so zlom |
|
|
|
IV. Rešpektovanie vierovyznaní |
rešpektovanie odlišnosti
rozdelenie sveta podľa kultúr (myslenie kultúr)
rozdielne cesty hľadania Boha (hinduizmus, budhizmus, islam, judaizmus, kresťanstvo...)
putovanie po ceste predkov
|
vymenovať základné monoteistické náboženstvá;
vymenovať základné polyteistické náboženstvá;
opísať základné znaky svetových náboženstiev (hinduizmus, budhizmus, islam, judaizmus, kresťanstvo);
porovnať učenie svetových náboženstiev s kresťanským učením;
opísať rozdielne a spoločné prvky jednotlivých svetových náboženstiev;
priradiť základné symboly k svetovým náboženstvám;
vyjadriť úctu voči ľuďom iného vierovyznania;
rešpektovať slobodu vierovyznania;
opísať pozitívne hodnoty svetových náboženstiev;
pomenovať a zdôvodniť prínos náboženstiev pre život spoločnosti;
vysvetliť kresťanský pôvod v histórii vyvoleného národa;
pomenovať a zdôvodniť prínos kresťanstva pre život našej spoločnosti;
vyjadriť úctu k osobným koreňom vychádzajúcim z kresťanstva a identifikovať sa s nimi
|
|
|
|
34. |
- |
Veriť... |
|
|
35. |
- |
Moja viera |
|
|
36.-37 |
- |
Hlavné učenie svetových náboženstiev |
|
|
38. |
- |
Posvätné miesta |
|
III. |
39. |
- |
Posvätné miesta sv. náboženstiev - projektové vyučovanie |
|
|
40. |
- |
Projekt - svetové náboženstva |
|
|
41. |
- |
Projekt - svetové náboženstva |
|
|
42. |
- |
Úcta k sv. Jozefovi |
|
|
43. |
- |
Svätiť sviatočné dni |
|
|
44. |
- |
Židovské slávenie sviatkov |
|
IV. |
45. |
- |
Putovanie po ceste predkov |
|
|
46. |
- |
Kresťanstvo a kultúra života |
|
|
|
V. Láska ako autorita |
sloboda a vzťah k autoritám (hierarchia, anarchia, nezávislosť)
láska ako cesta k slobode (blahoslavenstvá)
sloboda a prosociálne správanie (angažovanosť v rodine, spoločnosti, Cirkvi)
|
orientovať sa v cirkevnom členení a hierarchickom usporiadaní, vymenovať diecézy Slovenska a ich biskupov;
uvedomiť si dôležitosť autority v spoločnosti;
vnímať napätie medzi vnútornou poslušnosťou k autoritám a nutnosťou odoprieť poslušnosť pri zneužití autority;
formovať svedomie ako zvrchovanú normu mravnosti;
poznávať hranice osobnej slobody;
interpretovať texty blahoslavenstiev na chápanie konkrétnych životných situácií ako výzvu pre kresťanské konanie vo svete a ako prejav spolupráce na rozvoji Božieho kráľovstva;
byť pripravený zapojiť sa do spoločného projektu kresťanskej pomoci;
reálne oceniť vlastné dary a je pripravený použiť ich pre svoje dobro aj pre dobro blížnych
|
|
|
|
47. |
- |
Autorita? A načo? |
|
|
48. |
- |
Hierarchia |
|
|
49. |
- |
Hierarchia – rozdelenie služieb |
|
|
50. |
- |
Blahoslavenstvá – „Nádej v beznádeji“ |
|
|
51. |
- |
Moja angažovanosť |
|
V. |
|
Doplnok k liturg. roku |
Poznávanie liturgického roka a jeho správne prežívanie, podpora rozvoja vlastnej spirituality žiaka, blokové vyučovanie: Sviatosti |
aktívne prežívať a sláviť liturgiu počas liturgického roka,upevňovať svoj sviatostný život,zapájať sa primerane svojim schopnostiam do spoločnej práce na projektoch a iných aktivitách,pripraviť sa na prežitie Vianoc, pripraviť sa na prežitie Veľkej noci, charakterizovať Trojdnie, liturgické zvláštnosti, poznať symboliku sv. omše, získavať odpustky pre zosnulých, ovládať tajomstvá sv. ruženca, spoznať ďalšie farnosti dekanátu, získavať potenciál k celoživotnému vzdelávaniu sa vo viere pravidelným opakovaním základných právd viery |
Tieto témy katechéta zaradzuje počas šk. roka podľa aktuálnosti. |
|
|
52. |
- |
Aktuálna téma: Blah. Titus Zeman, SDB |
|
|
53. |
- |
Služba lektora - nácvik |
|
|
54. |
- |
Pamiatka zosnulých, odpustky |
|
|
55. |
- |
Sakrálne miesta dekanátu - projekt |
|
|
56. |
- |
Modlitba sv. ruženca |
|
|
57. |
- |
Duchovná obnova s kňazom |
|
|
58. |
- |
Advent |
|
VI. |
59. |
- |
Vianoce |
|
|
60. |
- |
Pôst |
|
|
61. |
- |
Veľká noc |
|
|
62.-66 |
- |
Sviatosti - prehľad |
|
|
|
|
|
|
|
|
9
600
0
3
16
3
False
False
False
False
False
False